lauantai 13. heinäkuuta 2013

Meditaatiosta

Kuten esittelyssäni kirjoitin,  harrastan meditoimista ja pyrin rauhoittamaan sille aikaa joka päivä. Meditointia voi harjoittaa monella eri tapaa siitä riippuen, millaista tulosta haluaa ja paljonko on aikaa käytettävissä. Kuten kaikissa asioissa, säännöllinen harjoittelu auttaa pääsemään "tunnelmaan" nopeammin ja selvittämään, mikä on itselle mieluisin tapa. Mielestäni meditoinnin tarkoitus on päästä rauhoittuneeseen ja hyvään olotilaan, jossa arkielämän ongelmat jäävät taka-alalle ja koko olemuksen valtaa rauhan tunne, joka jatkuu pitkään vielä jälkeenpäinkin. Lisäksi meditoidessa pääsee harjoittelemaan nyt-hetkessä olemista, joka ainakin minulle on tosi vaikeaa, sillä päässä surraa ajatuksia kuin mehiläisparvi koko ajan.

Silloin kun minulla on aikaa ja tunnen oloni levottomaksi, mikä on minulle usein aika tyypillistä, järjestän itselleni tunnin verran rauhaa ja hiljaisuutta, jotta voin kuunnella nauhoittamani valmiit meditaatio-ohjelmat. Olen tallentanut ne läppärilleni netistä ja siirtänyt siitä kännykkääni, joten ne kulkevat mukana joka paikassa. Niitä kuunnellessa ei mieli vaeltele omia polkujaan läheskään yhtä herkästi kuin vapaamuotoisessa meditoinnissa. Sitäkin toki teen silloin kun siltä tuntuu. Yleensä aloitan rauhoittumisen pyytämällä apua enkeleiltä ja lyhyellä rukouksella. Joskus aikaisemmin käytin myös kynttilää, jonka liekkiä katsoessa mieli tuntui hiljenevän tehokkaasti. Kiireisinä päivinä teen viiden minuutin meditointia joskus jopa tiskatessa tai siivotessa. Kädet toimivat automaattisesti vaikka pää on pilvissä. Jopa mustikkametsässä kuuntelen kännykkääni - kiitos nykyaikaisen tekniikan, joka mahdollistaa sen. Meditatiiviseen tilaan voin päästä myös kiittämällä. Olen kovasti ihastunut Lorna Byrnen kirjasta löytyvään kiitosrukoukseen,  mutta valitettavasti minulla ei ole hänen kirjaansa kotona vaan olen lainannut sitä kirjastosta, enkä muista rukousta ulkoa. Olen kuitenkin tehnyt siitä oman versioni, joka sopii minulle itselleni ja tuntuu hyvältä minulle. Luulenpa, ettei maailmankaikkeus pane ollenkaan pahakseen tätä:
Kiitos, elämä, kaikesta hyvästä mitä olet antanut minulle. Kiitos kun olet antanut minulle sielun ja ruumiin. Kiitos että saan olla suojeltu ja varjeltu, ohjattu ja opastettu. Kiitos perheestäni, kodistani, rakkaistani ja lemmikeistäni. Kiitos työstä ja vapaa-ajasta. Kiitos kaikesta maallisesta hyvästä, jolla olet siunannut minua. Kiitos terveydestä ja kaikesta, mistä unohdan nyt kiittää sinua.
Tässä oma kiitosrukoukseni, jota pyrin käyttämään usein ja joka saattaa minun mukavaan iloiseen meditaation esiasteeseen, pää kevyesti pilvissä ja jalat tukevasti maassa.

Valmiiksi nauhoitettuja meditaatioita voi ostaa kirjakaupoista tai internetistä, mutta niitä löytää myös ilmaiseksi esim. kirjastosta tai netistä, jos ymmärtää englantia. Monet englanninkieliset meditaatiot on tehty selkeällä ja helpolla kielellä, joten ne aukeavat vähäisemmälläkin kielitaidolla. Itse olen kuunnellut viimeisen puoli vuotta Orin ja DaBen -sivuilta löytyviä ilmaisia englanninkielisiä meditaatioita Aligning with Star Energy, Opening to a Higher Path ja Opening to Your True Identity, jotka pystyy tallentamaan omalle koneelleen. Tällä sivulla on muitakin mainioita meditaatioita, joita voin suositella lämpimästi. Tunnustan, että alussa englanninkielisen puheen kuunteleminen vei huomion itse asialta ja minulla meni muutama päivä ennen kuin totuin siihen,  mutta nyt kun kuuntelen nauhoituksia säännöllisesti, niistä on tullut erittäin rakkaita ja muistan jo osan ulkoa.

Suomen kielellä olen löytänyt seuraavat sivut:
AO-media.fi
Helsinki Zen Center ry, ZAZEN opas zen meditaatioon
Muitakin löytyy googlettamalla, mutta en halua omalta osaltani mainostaa niitä koska en tunne niiden sisältöä.

Lisää englanninkielisiä meditaatioita löytyy Quado Meditations -sivuilta.

Tässä vielä linkki Frederic Delaruen kauniiseen meditatiiviseen sävellykseen A Healing Gift to Humanity. Kuuntelen sitä usein iltaisin sängyssä ja nukahdan sen soidessa rauhalliseen yöuneen. Rullaa sivua alaspäin kohtaan Free mp3 download, Musical Rapture, Click Here ja tallenna tiedosto koneellesi.

Meditaatiota varten sävellettyä musiikkia löytyy paljon netistä ilmaiseksi.

Monissa kaupungeissa järjestetään myös ohjattuja ilmaisia meditaatiotilaisuuksia, joista lisätietoa löytyy googlettamalla.  Itse en ole niistä kiinnostunut, mutta uskon kuitenkin, että niistä on hyötyä ja iloa etenkin aloittelijoille. 

Miten sinä haluat mieluiten rauhoittua ja meditoida?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti